بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
ورزش - قلم آموزگار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند از دانش سیر نمی شود، تا سرانجام به بهشت درآید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
ورزش - قلم آموزگار
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • ورزش منظم یکی از راهکارهای بسیار مهم در کسب سلامت برای بچه ها و بزرگسالان است. فعالیت بدنی وزن مطلوب را حفظ می کند، طول استخوانها را افزایش می دهد، در نهایت از خطر ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی می کاهد.

    گفتنی است که پزشکان باید موقعیت وزنی کودکان و نیز میزان فعالیت بدنی آنها را پیش از آغاز کردن دوره های ورزشی ارزیابی کنند. متخصصان موظف اند که با توصیه های ساده به بچه ها و خانواده ها زمینه را برای حداکثر نشاط و لذت و حداقل صدمات احتمالی فراهم کنند. همه افراد به ورزش نیازمندند؛ و معمولاً پزشکان - با توجه به سن و موقعیت فیزیکی و مراحل پیشرفت و میزان علاقه مراجعه کنندگان جوان و نوجوان - مناسبترین نوع فعالیت بدنی را به آنها توصیه می کنند.
    تفاوت میزان سلامت بین افراد جوان و خردسال به دو علت است: 1) تنبلی و سستی بین بزرگسالان بیش از کودکان است؛ چون بچه ها به طور طبیعی و ناخودآگاه فعال اند. 2) خطر ابتلا به بیماریهایی مثل دیابت و بیماریهای قلبی بین افراد بالغ بیشتر است. به هر حال، با توجه به بررسیها، کودکان و نوجوانان به طور کامل فعال و با تحرک نیستند. شایان ذکر است که بچه ها باید به ورزشهایی بپردازند که برای بهبود بیماریهای قلبی و نیز ارتقای سلامت در طولانی مدت مفید است. متأسفانه، تقریباً بیش از نیمی از کودکان فعال نیستند. در ضمن، دخترها در خلال سن بلوغ و پس از آن کمتر از پسرها به ورزش می پردازند .



    چگونگی ورزش و تأثیر آن در سلامت کودکان


    تنظیم وزن: ارتباط بین فعالیت فیزیکی و چاقی در سنین پایین کاملاً مشخص نیست و مطالعات مربوط به آن هم نتایج ثابتی را در اختیار متخصصان قرار نمی دهد. با این حال، با افزایش تحرک و نیز کاهش مصرف کالری می توان وزن را کاهش داد. نگرانی افزایش وزن کودکان و نوجوانان کاملاً بجا و منطقی است. بچه های چاق در معرض بیماریهای فشار خون، دیابت نوع دوم، نامنظمی هورمون رشد، مشکلات تنفسی، مشکلات استخوان، قرار دارند. این بیماران از نداشتن اعتماد به نفس و روابط اجتماعی مناسب ناراحت اند.


    رشد و نمو استخوان:
    ورزش باعث تأثیرات ثابت در رشد و نمو استخوان می شود. فعالیت بدنی خطر ابتلا به پوکی استخوان را - با افزایش غلظت مواد معدنی - کاهش می دهد.


    مراقبت از قلب و رگهای خونی:
    اغلب، بیماریهای قلبی - عروقی در بزرگسالان نمایان می شود؛ با این حال، در سنین پایین هم ممکن است با این گونه بیماریها مواجه شویم. تحقیقات نشان می دهد که ورزشهای هوازی در جلوگیری از بیماریهای قلبی - عروقی بزرگسالان بسیار موثر است، اما این مورد درباره بچه ها هنوز نامشخص است.


    سلامت فکری و ذهنی:
    با توجه به شواهد، ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان و کودکان بسیار مؤثر است . فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجان روحی است.

    برنامه ریزی:
    مهمترین نکته برای پزشکان این است که به طور مثبت تمایل جوانان را به ورزش زیاد کنند و نیز دریابند که هر فعالیت بدنی برای فرد خاصی مناسب است. کودکان ناتوان نسبت به
    هم سن و سالان توانای خود کمتر با ورزش آشنایی دارند. جالب اینکه این افراد - برای افزایش قدرت بدنی و تناسب اندام خود - به ورزش بیشتری هم نیازمندند؛ بجز کودکان علیلی که در سازمانهای ملی و جهانی (مثل المپیک) فعالیت دارند، بقیه تحرک بدنی اندکی دارند. بنابراین، باید تک تک افراد و مدارس و مؤسسات مختلف نهایت سعی خود را بکنند تا روز بروز این انگیزه مثبت را بین آنان افزایش دهند.
    گفتنی است که هیچ ورزشی به تنهایی برای سلامت جسمانی و روانی نوجوانان و کودکان مفید نیست. این نکته بسیار مهم است که با کمک اولیا بتوانیم فعالیتهای بدنی را انتخاب کنیم که با سن و توانایی فیزیکی بچه ها متناسب باشد. یکی از اهداف اصلی متخصصان این است که بتوانند 30 دقیقه ورزش سبک و آرام را در بیشتر روزهای هفته دانش آموزان بگنجانند. پیاده روی و پیمودن پله باعث تناسب همه جانبه و سلامت روز افزون می شود. گاهی اوقات پزشکان بچه ها را به انجام دادن ورزشهایی وا می دارند که با توانایی و میزان آسیب پذیری آنها متناسب است. متخصصان به افراد مبتلا به بیماری ضعف رباطها پیشنهاد می کنند تا بیشتر به شنا و دوچرخه سواری بپردازند و از ورزشهایی مثل بسکتبال (که منجر به پیچ خوردگی می شود) اجتناب کنند.


    کاهش صدمات حین ورزش:
    رعایت اصول ایمنی مهمترین عامل به شمار می رود. با این حال، حوادث ناگوار مربوط به ورزش بسیار شایع است. یکی از بررسیها حاکی از آن است که 22% از بچه های مدرسه ای در حین انجام دادن فعالیتهای بدنی مصدوم می شوند و اغلب این حوادث هم بسیار جدی است. با به کارگیری روشهای دقیق و حساب شده، می توان از این ناراحتیها جلوگیری کرد. به عنوان مثال، اولیا باید مطمئن شوند که آیا مکانهای ورزشی نکات ایمنی را کاملاً رعایت می کنند یا خیر. با اینکه حفظ روحیه رقابت بین بچه ها بسیار مهم و مثبت است، باید آنها را از هل دادن یکدیگر - بخصوص در مناطق خطرناک - منع کنیم. شایان ذکر است که بچه ها هنگام احساس درد در بدنشان نباید ورزش کنند و نیز نباید با مصرف مسکن در این فعالیتها شرکت کنند. مربیان و اولیا باید بدانند که صدمات و آسیبهای بدنی ممکن است در آینده به لنگی یا پس از افتادن به ساییدگی بازو منجر شود.
    * توجه: به منظور اطمینان بیشتر، کودکان و نوجوانان باید برای هر ورزشی از وسیله ایمنی مناسب آن استفاده کنند.




    زارعی ::: پنج شنبه 86/10/6::: ساعت 3:8 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 2
    بازدید دیروز: 7
    کل بازدید :159666

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ورزش - قلم آموزگار

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>موسیقی وبلاگ
    سفارش تبلیغ
    سفارش تبلیغ
    سفارش تبلیغ

    JavaScript Codes



    سفارش تبلیغ
    >
    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">
    سفارش تبلیغ
    سفارش تبلیغ
    JavaScript Codes