بزرگترین سایت جاوا اسکریپت ایران
نقش مدارس در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی و پژوهشگری - قلم آموزگار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رسول خدا فرمود : «نزد خداوند، هیچ چیز دشمن تر از خانه ای که بر اثرطلاق ویران شود، نیست» . سپس امام صادق علیه السلام فرمود:«خداوند ـ عزّوجلّ ـ، به سبب دشمنی ای که با جدایی داشت، درباره طلاق تأکید ورزید و سخن را در آن باب، بارها بازگفت. [صفوان بن مهران ـ از امام صادق علیه السلام نقل می کند ـ]
نقش مدارس در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی و پژوهشگری - قلم آموزگار
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • نقش                   نقش مدارس در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی و پژوهشگری 

      مدارس  در جهت تقویت و توسعه تفکر پژوهشی و پژوهشگری از راه های گوناگون می توانند اقدام نمایند که به برخی از آنها اشاره می شود:

    1)خرید وسایل و تجهیزات رایانه ای

    پیشرفت روز افزون و سریع فناوری، فرصت جدیدی برای تمرین آموزشی در مدارس ارائه می کند. افزایش نیازها و توقعات جوامع از فناوری مستلزم تغییراتی در برنامه درسی مدارس است. در سالهای اخیر برنامه اصلی برای توسعه آموزشی بعضی کشورها، شامل انضمام و تلفیق فناوری رایانه در تعلیم و تربیت است. این کشور ها تصمیماتشان را با آوردن رایانه در نظام آموزشی به منظور آماده نمودن بچه ها برای زندگی در جامعه فناورانه شکل می دهند.

    با توجه به تعریف جدید یونسکو از فرد باسواد، مبنی بر ضرورت یادگیری سواد رایانه ای، توجه عمیقتر به محتوای آموزشی و سیستم‌های نو آموزشی امری بدیهی به شمار می‌آید. در این راستا کشورهای گوناگون دنیا بویژه کشورهای پیشرفته تر همچون آمریکا،ژاپن، کانادا، نیوزلند و دیرزمانی است که توجه خاصی به نقش ابزارهای فن‌آوری اطلاعات در امر آموزش و پرورش داشته‌اند و هزینه قابل توجهی را در امر بکارگیری ابزارهای مناسب در آموزش صرف کرده‌اند.

     

    2)تجهیز و فعال کردن کتابخانه های آموزشگاهی

    یکی از پیش نیازهای یک فرد پژوهشگر مطالعه و درگیر بودن با کتاب و منابع نوشتاری است.در مدارس ما نیز اگر آموزش رسمی در چار چوب محدود و مشخص خود باقی بماند و کتابخانه های مجهز آموزشگاهی و فعال وجود نداشته باشد؛ نیروی اندیشیدن آزاد در دانش آموزان کم رنگ تر خواهد شد و دامنه ذهنی او را تنگ خواهد کرد و استحکام فکری و نیروی تشخیصی را از او خواهد گرفت.

    اگر شرایط مناسب و مطلوب برای دانش آموزان فراهم شود و پای آنان به کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی گشوده شود. به طور حتم شوق خواندن، درک کردن، بررسی و کنجکاوی در آنان بیدار و تقویت خواهد شد. می توان گفت، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بهترین و کار آمد ترین ابزار آموزشی است که می تواند در علاقه مند نمودن به پژوهش همچنین استفاده از این منابع در جریان یک پژوهش افراد را یاری نماید.

    وجود کتابخانه به همان اندازه که برای دانش آموزان اهمیت دارد، برای معلمان نیز حایز اهمیت است. معلمان بیش از دانش آموزان به مطالعه و خواندن کتابهای کمک درسی و دانش اندوزی و روز آمد کردن دانش و تخصص خود نیاز مند هستند

    3)اینترنت

    تجهیز مدارس به اینترنت و بهره گیری از آن در جهت رشد علمی دانش آموزان با کمک معلمان آموزش دیده یکی دیگر از مواردی است که باعث تقویت و توسعه تفکر پژوهشگری و پژوهش می شود. مدیران مدرس می توانند به راحتی با تجهیز مدرسه به کامپیوتر و یک خط تلفن، دانش آموزان را به استفاده درست از اینترنت آشنا کنند و راه های کسب اطلاعات را به آنها بیاموزند. در حال حاضر در اینترنت جست و جو گرهایی وجود دارد که به زبان فارسی قادرند به جست و جوی اطلاعات بپردازند. در سالهای آینده با رشد تصاعدی سایت های فارسی زبان رو به رو خواهیم شد. لذا آشنا کردن دانش آموزان با منابع خود علمی در اینترنت ضروری است. از طرفی با افزایش اطلاعات دانش آموزان، آنان در آینده قادرند خود به ایجاد منابع علمی در اینترنت پرداخته و نتایج یافته های خود را منتشر کنند. و همین امر می تواند بستری مناسب برای ظهور پژوهشگران جوان باشد.

    4)کمیته پژوهشی

    در مدارس می توان با مشارکت دانش آموزان، کمیته های پژوهش ایجاد نمود. دانش آموزان در این کمیته ها بر اساس نیازهای پژوهشی قادرند پژوهش کنند. و از طرفی نتایج به دست آمده را به مسئولان تصمیم گیر منتقل کرده و چه بسا زمینه ساز تغییرات مثبت شوند .

    5)مجله پژوهشی

    یکی دیگر از راه هایی که در جهت توسعه و تقویت پژوهشگری می توان انجام داد انتشار یک مجله پژوهشی ویژه دانش آموزان و انتشار نتایج پژوهشی دانش آموزان است. این کار سبب می شود که پژوهشگران دانش آموز با دیدن نتایج کارهای خویش اعتماد به نفس پیدا کرده و یافته های خود را ارزشمند یابند و چه بسا سبب شود در زندگی هدف های ارزشمندی به دست آورده در راه رسیدن به آنها تلاش کنند.

     

     

                 

    نقش



    زارعی ::: دوشنبه 86/10/3::: ساعت 2:13 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 7
    بازدید دیروز: 14
    کل بازدید :159732

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    نقش مدارس در تقویت و توسعه تفکر پژوهشی و پژوهشگری - قلم آموزگار

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>موسیقی وبلاگ
    سفارش تبلیغ
    سفارش تبلیغ
    سفارش تبلیغ

    JavaScript Codes



    سفارش تبلیغ
    >
    border="0" ALT="Google" align="absmiddle">
    سفارش تبلیغ
    سفارش تبلیغ
    JavaScript Codes